طرح درس ریاضی کسرها
نوشته شده توسط : عبدالکریم اشرفی دهکردی
 

طرح درس ریاضی کسرها

 

گاماول: اهداف محتوایی و شناختی

انتظاردارم دانش آموزان مفهوم کسر را بدانند و بتوانند برای یک شکل یا وسایل کمک آموزشیکه با تعداد و دسته های مشخص در اختیار آنها قرار می گیرد کسر بنویسند و همچنینبرای یک کسر شکل رسم نموده و یا به طور مجسم آن را نشان دهند . برای این کار میتوان از وسایل همراه خود دانش آموزان یا کارت های رنگی و ... استفاده کرد .

گامدوم : سئوالات راهنمای درس

برایاینکه در دانش آموزان ایجاد انگیزه شود می توان از پیش در آمد ی برای اینکاراستفاده کرد مثلاً از آنها بخواهیم که اگر تولد یکی از آنها باشد و6نفر در تولد او حضور داشته باشندچگونه می توانندکیک را بین 6 نفر به طور مساوی تقسیم کنند و یا با کمک نماینده یکلاس می توان به تعداد بچه های کلاس سیب تهیه نموده و از آنها خواست که سیب را بهطور مساوی بین 6 نفر یا کمتر تقسیم کنند یا تعداد شکلات و ...

گامسوم : ارزشیابی

ازبچه ها خواسته می شود که در گروه های 4 نفری کسر را تمرین نموده و با راهنمایی معلمو تعیین تکلیف برای هر گروه که سیب ها را به چند قسمت مساوی تقسیم کنند به آنها کسرآموزش داده می شود بعد از اینکه معلم مطمئن شد که تمام گروهها کسر را فهمیده وکاملاً بر این موضوع مسلط شده لذا می توان از خود گروهها خواست که با مداد رنگ هایخودشان به تمرین و یاد گیری کسر به طور مشارکتی بپردازند همچنین دانش آموزان آشنابا رایانه می توانند در منزل به تمرین و ممارست بپردازند .

گامچهارم : ارتباطات

میتوان از علایق دانش آموزان و دانسته های قبلی آن ها نیز استفاده نمود . برای اینکارمی توان همان مثال اول در مورد کیک تولد را مطرح نمود . ( حالا که شما کسر راآموختید چگونه می توانید این کیک را بین 6 نفر تقسیم کنید . ) سپس از تمام گروه هاخواسته می شود که با نقاشی کردن این کار را انجام دهند . به این ترتیب که با رسم یکشکل هندسی و تقسیم آن به 6 قسمت مساوی و رنگ آمیزی آن کسر مربوط به یک ششم یا دوششم   و ... را نشان دهند . با اینکار هم کمک به یاد گیری کسر شده ، هم بچه ها با ذوق و شوق به رنگ آمیزی و ترسیماشکال هندسی می پردازند در این روش نوعی ترکیب و تلفیق بین درس ریاضی و هنر نیزایجاد می گردد .

گامپنجم :

برایرسیدن به اهداف مورد نظر باید بین اهداف و ارزشیابی وابستگی مستقیم وجود داشته باشددر این درس هدف توانایی درک مفهوم کسر و نوشتن کسر مورد نظر برای یک شکل است . دراین مرحله باید با توجه به توانایی های فردی هر دانش آموز به آنها تکلیف داد . تکتک دانش آموزان را پای تخته صدا می زنیم سپس برای دانش آموزان کم توان از کسرهایساده و اشکال ساده تمرین می دهیم ، نقاط ضعف آنها را رفع می کنیم و برای دانشآموزان تیز هوش می توان از کسرهای دیگر که در حد توان آنها باشد سؤال پرسیده و کارمی کنیم .

گامششم : استراتژی تدریس ، مدیریت و مواد و منابع

بعدار یاد گیری درس توسط تمام دانش آموزان و ارزشیابی از تک تک آنها تمرینات کتاب درسیکه در توان همه ی دانش آموزان می باشد را به آنها تکلیف می دهیم علاوه بر آن ازآنها می خواهیم که خودشان هم چند نمونه از شکل ها و کسرها را در دفتر شان بنویسند وبا گروه خود همکاری نموده و یک نمونه سؤال هر گروه برای جلسه ی بعد داشته باشند ودر جلسه ی آینده سؤالات گروهها را با هم جابه جا می کنیم تا سؤالات مختلف گروههاتوسط دانش آموزان حل شود و معلم مربوطه نظارت کامل بر این سؤالات باید داشته باشدنقش معلم به عنوان راهنما ، همواره در کنار دانش آموزان خواهد بود .

برایکار گروهی ، دانش آموزان می توانند از آزمایشگاه مدرسه یا حتی حیاط مدرسه نیزاستفاده کنند و با گروه خود و گروه های دیگر تعامل داشته باشند ، هم فکری و مشورتکنند و سرانجام به هدف و نتیجه ی اصلی درس برسند . برای یاد گیری بیشتر دانش آموزانمی توان توجه آنها را به کتابهای کمک درسی استاندارد که مورد تایید آموزش و پرورشمی باشد جلب کرد . در این درس از هر وسیله ی ساده ای که در اختیار دانش آموزان باشدو از کارت ها و کاغذ های رنگ و مهره های رنگی و ... می توان استفاده نمود .

گام هشتم : در این مرحله ( ارزیابی درس و معلم ) می توان از سؤالات چالشی که برای ارزیابی بازده درس به کارآید استفاده نمود . مثلاً اگر تعداد دانش آموزان یک کلاس 36 نفر است و می خواهیم  یک چهارمدانش آموزان این کلاس را به کتابخانه ببریم ، چند نفر میتوانند از کتابخانه دیدن نمایند ؟ و ...

 

 

 





:: بازدید از این مطلب : 1592
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 مهر 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: